Lesefestivalen 2015 – lesing og informasjonskompetanse hand i hand
(Mortensnes skole (1–7), Tromsø kommune, Troms)

Mortensnes skole har i mange år hatt lesekampanjer som fast årlig innslag. De siste årene har de kalt disse ukene for Lesefestival, etter inspirasjon fra andre store kulturfestivaler som finner sted i Tromsø etter jul. Disse festivalene er kjent for varierte tilbud innenfor temaet, og for eget festivalarmbånd. Slik er det også på Mortensnes Lesefestival!

Lesefestival, Mortensnes skole

‘Vi startet opp med dette i 2003 for å sette et mer positivt fokus på det å lese, både som kos, men også i et læringsperspektiv. …’, sier rektor Jon-Halvdan Lenning, som i anledning årets festival har fått tittelen festivalrektor.

Skolen gir hele tiden foresatte god informasjon om de hjemme kan støtte opp om barnas læring. I forbindelse med lesefestivalen har foresatte på skolens hjemmeside også fått tips om fagstoff som bidrar til at hjemmene kan støtte opp under lesing for læring.

Lesefestivalen 2015 åpnet den 2. februar med ei flott storsamling. Temaet for årets lesefestival er ‘lese for å lære’. I de tre ukene festivalen varer skal lesing av fagtekster stå i fokus, men det blir også mye tid til opplevelseslesing. Hvert trinn velger et faglig tema som de har fokus på i festivalperioden.
Avisa iTromsø besøkte lesefestivalen og intervjuet elever fra 4. trinn, som hadde valgt temaet ‘symbolikk og historier i kristendommen’.

Klikk for å laste ned større utgave av planoversikten:

Lesefestival©Mortensnes skole

Aktivitetene i festivalukene varierer mellom arbeid i klassene og på tvers av trinnene. På programmet står bl a

  • Lage veggavis, hefte med fagtekster og bokanmeldelser
  • Forfatterbesøk
  • Bokloppis
  • Klassene legger fram presentasjoner fra arbeidet

Det var i år første gang det ble arrangert ‘bokloppis’, og det var en stor suksess. I tillegg til at fornøyde elever kunne gå hjem med bøker og blader de ikke hadde lest tidligere, kom det inn en pen sum som uavkortet går til barneavdelingen på Universitetssykehuset i Nord-Norge.

Skolebiblioteket på Mortensnes skole har gjennom mange år hatt en sentral plass i alle skolens leseaktiviteter. Som ressursskole i Program for skolebibliotekutvikling (2011–2013) ville de fokusere mer systematisk på faglesing i prosjektet ‘Mortensnes skole – veien til god informasjonskompetanse. Fra plan til praksis’ (se planer og opplegg i lenkene nedenfor).

Lenker:
> Eksempel på faser i planlegging av Lesefestival ved Mortensnes skole
> Mortensnes skole i Program for skolebibliotekutvikling
> Mortensnes skoles planer og prosjekt omtalt på Informasjonskompetanse.no

Til toppen