Forside » Videregående » Læringsmål IK

Læringsmål IK

Forslag til læringsmål i informasjonskompetanse for Videregående opplæring:
(Oppdatert 2013).

 Undre og spørre xx Vurdere og velge
x
 Lese for å forstå x Skape og dele
x
  • ha evne til å se hva som kan være relevante spørsmål å undersøke
  • vite hva som kjennetegner bibliografiske databaser, emnekataloger og søkemotorer, og kunne gjøre differensierte, systematiske og avanserte søk
  • ha innsikt i ulike typer kilder (primære, sekundære, muntlige, skriftlige, trykte, digitale m.m.)
  • vurdere en treffliste (f.eks på Google) i forhold det vi vet om rangering på trefflister og personlig tilpasset informasjon
  • vurdere kilder i forhold til troverdighet og relevans, og gjøre rede for problemstillinger knyttet til kildekritikk
  • mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner (LK06)

 

  • orientere seg i store tekstmengder og trekke ut informasjon til eget arbeid
  • ha evne og utholdenhet til å gå gjennom både fiksjons- og fagtekster, også tyngre faglige informasjonskilder
  • ha innsikt i hva som karakteriserer sammensatte tekster, og i hvordan modalitetene sammen bidrar til tekstens informasjonsverdi
  • gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster og skrive egne argumenterende tekster på hovedmål og sidemål  (LK06)
  • vurdere og revidere egne tekster ut fra faglige kriterier (LK06)

 

  • kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner (LK06)
  • innhente, vurdere og bruke fagstoff fra digitale kilder i arbeidet med egne tekster, og følge regler for personvern og opphavsrett (LK06)
  • skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster av ulike eksempeltekster (LK06)
  • argumentere faglig med utgangspunkt i et definert kildetilfang
  • forholde seg til og kommunisere reglene som gjelder for personvern og opphavsrett ved ulike typer publisering
  • sette opp kildeliste etter en valgt standard, f.eks APA eller Harvard
  • bruke ulike estetiske uttrykksformer i sammensatte tekster (LK06)

Til toppen